Extra informatie bij ‘Neurorevalidatie’

De ziekte van Parkinson

Morbus Parkinson wordt in de volksmond ook wel ‘de ziekte van Parkinson’ genoemd. Parkinson is vooral, maar niet volledig, een degeneratie (afsterving) van de zogeheten substantia nigra (zwarte stof). Dit is een plekje in de hersenen die als voornaamste functie heeft om het stofje dopamine af te geven. Dopamine zorgt ervoor dat impulsen in de hersenen goed worden doorgegeven en de actie kan worden uitgevoerd. Als er niet voldoende dopamine wordt afgegeven in het zenuwcircuit ontstaan er dus problemen in het uitvoeren van bewegingen. Men kan bijvoorbeeld gaan trillen, een maskergelaat krijgen, voorovergebogen staan, lopen met hele kleine pasjes, waardoor uiteindelijk het valgevaar groot wordt, of er kan ‘freezing’ plaatsvinden (men kan tijdens het lopen ineens geen pas meer zetten). Dit zijn slechts een paar symptonen van Parkinson.

Medicatie

Normaal gesproken zal de arts medicatie voorschrijven om het dopamine-peil onder controle te houden. Reageert de patiënt positief op de medicatie, dan mag er gezegd worden dat er sprake is van Parkinson. Is dit niet het geval, dan spreekt men van Parkinsonisme (vertaald: ziekte lijkend op Parkinson). Een voorbeeld van Parkinsonisme is Lewy Body-dementie.

Lichamelijke klachten bij Parkinson

Als men het heeft over de ziekte van Parkinson zullen de meeste mensen niet direct denken aan klachten zoals pijn, moeheid of problemen met spreken of aandacht. Toch kan pijn een erg belangrijke factor spelen bij de bewegingsvrijheid van de patiënt. Door de voorovergebogen stand kan het zijn dat de patiënt ontzettend veel pijn krijgt in zijn rug- en schouderspieren. Uit onderzoeken is gebleken dat het overgrote deel van alle neurologische patiënten moeheid als grootste probleem aangeven. Dit is een probleem dat dan ook zeker meegenomen moet worden in de behandeling van de patiënt.

Als vuistregel voor de behandeling bij Parkinson zou je kunnen zeggen: ‘Hoe meer de patiënt beweegt, hoe langer hij zelfstandig kan blijven functioneren’.