Manuele lymfdrainage “Vodder-methode” (MLDV)

Ook met oedeemklachten kunt u terecht bij Fysio043. Oedeemtherapie, onder andere bestaande uit lymfedrainage, is nog vrij onbekend. De letterlijke vertaling en betekenis van oedeem is “Opeenhoping van vocht in het weefsel, leidend tot een zwelling”.

Oorzaken

Eventuele oorzaken zijn heel divers waardoor de classificering van het oedeem kan verschillen. Voorbeelden hiervan zijn een operatie, plastische chirurgie, bestraling, tumorgroei, een trauma, het dragen van een prothese, een infectie, Chronische Veneuze Insufficiëntie (spataderen) en medicatiegebruik (1).

Bij lymfoedeem ontstaat er een zwelling doordat lymfevocht niet goed afgevoerd kan worden door het ontbreken van goedwerkende lymfeklieren (2).

Lymfoedeem

Lymfoedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht.

Symptomen die hierbij voorkomen zijn:

• Zwelling
  • Vermoeidheid en zwaar gevoel in het ledemaat
  • Pijn/tintelingen
  • Beperkingen in de beweging
  • Beperkingen in het dagelijks functioneren
  • Huidafwijkingen
  • Infecties

Zakelijk Fysio043 ZW-22

Meestal komt oedeem voor in de armen of benen. Soms is het te herkennen doordat u bijvoorbeeld een “putje” in uw ledemaat kunt maken door op de huid te drukken. Of bijvoorbeeld de afdruk van sokken op de benen.

Behandelmethodes: MLDV

Er zijn verschillende behandelmethodes van oedeem, de methode volgens Vodder is hier 1 van (MLDV).

Bij de algemene lymfedrainage gaat het erom dat het lymfesysteem direct onder de huid geactiveerd wordt middels speciale handvattingen. Hierdoor wordt de vochtopname en verwerking door de lymfevaten gestimuleerd.

Het bijzondere van de Vodder methode is dat deze toepasbaar is op het gehele lichaam. De MLDV heeft als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnaties op te heffen, de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren. Dit wordt vaak in combinatie met compressietherapie (bijvoorbeeld steunkousen of zwachtels) gedaan en een gezonde dosis beweging. Deze combinaties leveren zeer goede resultaten op!

Mocht u zich in bovenstaand beeld herkennen of wilt u weten of MLDV bij u kan helpen, dan kunt u altijd contact opnemen met de praktijk.

Maakt u liever meteen een afspraak? Meld u aan.

1. www.lymfoedeem.nl
2. www.borstkanker.nlZakelijk Fysio043 ZW-23