Neurorevalidatie

Wij zijn lid van Parkinsonnet en participeren in de CVA ketenzorg.

Hulp bij neurologische aandoeningen

Voor veel mensen staat hun wereld op instorten zodra ze horen dat ze een aandoening hebben, zoals bijvoorbeeld Parkinson, dementie of MS. Ook mensen die een hersenbloeding of een herseninfarct hebben gehad, maken deze fase mee.

Jeroen Schreurs is geschoold in revalidatie bij problemen in het functioneren als gevolg van een neurologische aandoening van het centrale zenuwstelsel.

Dankzij cursussen op dit gebied kunnen wij u helpen om zo goed mogelijk op de been te komen/blijven, waardoor we het soms progressieve ziektebeeld zo stabiel mogelijk kunnen houden. Hierdoor kunt u langer, zelfstandig blijven functioneren.

De nieuwe neurorevalidatie

De huidige neurorevalidatie heeft de laatste jaren een enorme verandering doorgemaakt. Vroeger was de therapie altijd gericht op het proberen aan te leren van ‘normale bewegingspatronen’, oftewel patronen die mensen zonder een neurologische aandoening hebben. Dit is eigenlijk een onmogelijk streven. Er is immers een beschadiging in de hersenen: het beschadigde deel kan mogelijkerwijs gedeeltelijk nog overgenomen worden door een aangrenzend gebied in de hersenen, maar dit zal nooit zo vloeiend verlopen als wanneer er geen beschadiging is.

De therapie is voornamelijk gericht op functioneren. Functioneren in het dagelijks leven is toch feitelijk het belangrijkste doel dat we kunnen hebben. Veiligheid staat hierbij voorop: de patiënt moet zich te allen tijde veilig kunnen voelen in zijn eigen situatie. Hierdoor is het mogelijk dat er niet alleen gesprekken met de patiënt plaatsvinden, maar ook met de partner zodat deze het ziektebeeld beter leert begrijpen.

Klik hier voor meer informatie over de ziekte van Parkinson.

Heeft u een vraag over neurorevalidatie? Bel gerust of meld u aan voor een afspraak.