Perifeer arterieel vaatlijden / Claudicatio intermittens
(Etalagebenen)

Wij zijn lid van Claudicationet.

Wat zijn etalagebenen?

De slagaders in uw benen voeren te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaders vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

Bij patiënten zakt na een poosje rust of stilstaan de pijn weer weg. Doordat stilstaand rusten wat weg heeft van het stilstaan voor een winkeletalage, wordt de aandoening ook wel ‘etalagebenen’ genoemd. De medische term voor deze aandoening is claudicatio intermittens. Artsen gebruiken ook wel de term perifeer arteriëel vaatlijden (PAV).

PAV wordt ingedeeld in vier stadia:

1. Vernauwing, maar nog geen typische klachten van PAV.
  2. Vernauwing en typische klachten. Bij stadium 2A kunt u pijnvrij meer dan 100 meter lopen. Bij stadium 2B treedt de pijn op voordat u 100 meter heeft gelopen. De meeste patiënten blijven in stadium 2.
  3. In rust pijn in de benen en/of voeten. Dit komt doordat de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen in het betreffende lichaamsdeel in het gedrang komen.
  4. Ontstaan van niet-genezende wonden, necrose of gangreen aan de getroffen voet. Er bestaat gevaar voor amputatie.

Stadia 3 en 4 worden ‘kritieke ischemie’ genoemd. Hierbij wordt een lage bloeddruk in de benen gemeten (onder 50 mmHg tot de enkels en onder 30 mmHg ter hoogte van de grote teen).

Waar komt de pijn vandaan?

De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de benen. In de loop van de jaren kan slagaderverkalking (medische term: atherosclerose) vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan, waardoor er minder bloed wordt toegelaten.

Door de beschadiging en de trage stroomsnelheid van het bloed kunnen zich gemakkelijk stolsels vormen. Zo’n stolsel kan een vat uiteindelijk geheel afsluiten, dit heet een occlusie. Door vernauwing in de slagaders komt er te weinig bloed met zuurstof bij de spieren. Er ontstaat een zuurstoftekort in de spieren en dit veroorzaakt pijn in uw been. Met rust verdwijnt de pijn weer.

Risicofactoren voor vernauwingen in de beenslagader zijn: roken, hoge bloeddruk, diabetes mellitus (suikerziekte), een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed, overgewicht en weinig lichaamsbeweging. Ook aanleg en leeftijd spelen een rol.

Heeft u een vraag over Perifeer arterieel vaatlijden / Claudicatio intermittens? Bel gerust of meld u aan voor een afspraak.