Therapie volgens McKenzie

De therapie van Nieuw-Zeelandse fysiotherapeut Robin McKenzie wordt wereldwijd gebruikt. Het is een actieve benadering die bekend is geworden door uitstekende resultaten bij rug- en nekklachten, al dan niet met uitstraling in benen of armen.

Hoe gebruiken wij McKenzie’s methode?

De McKenzie-therapie gaat uit van symptomen zoals pijn, tintelingen of doofheid in een ledemaat. Pijn kan verergeren, verminderen of zelfs helemaal verdwijnen als u een bepaalde houding of positie aanneemt of (herhaalde) bewegingen uitvoert.

Stel, u heeft een hernia. Tijdens onze diagnose kijken we welke beweging de pijn vermindert of de klacht centraliseert. Centralisatie wil zeggen dat de uitstraling naar armen of benen vermindert en dat de pijn zich ‘terugtrekt’ naar uw lage rug. De door ons voorgestelde beweging kunt u thuis oefenen. Zo kunt u actief met uw klachten aan de slag.

Drie soorten syndromen

Bij Fysio043 bekijkt Jeroen Schreurs of Vicky Wetzels uw rugklachten volgens de McKenzie-methode en worden uw klachten in één van de drie onderstaande syndromen ingedeeld. Hierdoor kunnen wij u gericht behandelen. Onder de drie syndromen verstaan wij:

• Het derangement syndroom;
  • Het dysfunctie syndroom;
  • Het posturaal syndroom.

Wilt u graag meer weten over deze syndromen en het oefenprogramma voor spieren dat wij aanbieden? Klik dan hier voor meer informatie.

Heeft u een vraag over therapie volgens McKenzie? Bel gerust of meld u aan voor een afspraak.

Zakelijk Fysio043 ZW-66